Lithium batterijen brengen een onderschat gevaar met zich mee. Wet- en regelgeving om het risico op schade zoveel mogelijk te beperken ontbreekt. Ronald Koster van het onafhankelijke inspectiebureau Burghgraef van Tiel & Partners (BvT) is van mening dat we in Nederland al een paar keer door het oog van de naald zijn gekropen.
Elektrische technologie is haast niet meer weg te denken uit ons leven: het zorgt ervoor dat we overal bereikbaar kunnen zijn, ons gemakkelijk kunnen verplaatsen en ons ook nog eens kunnen vermaken. Het probleem is dat de ontwikkelingen omtrent elektrische technologieën zo hard gaan dat de veiligheid in het geding komt. Veel elektrische voorwerpen brengen namelijk ook een onderschat gevaar met zich mee: de lithium batterij. Ze zijn onder andere te vinden in telefoons, drones, elektrische sigaretten, voertuigen en vele andere gebruiksvoorwerpen die in steeds grotere aantallen, onderdeel uitmaken van ons dagelijks leven.
‘Thermal runaway’
Lithium batterijen zijn erg gevaarlijk omdat ze te allen tijde instabiel kunnen zijn. Door een productiefout of mechanische beschadiging kunnen deze in een zogeheten ‘thermal runaway’ gaan. Dit is een onomkeerbaar proces waarbij afhankelijk van de oplaadstatus, de batterij uiteindelijk zal ontbranden, hetgeen resulteert in het vrijkomen van giftige gassen, gepaard gaat met enorme steekvlammen en soms zelfs explosies tot gevolg heeft. Met de toename van de toepassingen van lithium batterijen, neemt dan ook het aantal branden fors toe en daarmee helaas ook de kans op schade en (dodelijke) slachtoffers.
Lithium probleem
Ronald Koster en zijn collegae komen bijna dagelijks bij bedrijven over de vloer waar een ‘lithium probleem’ speelt. Om
gevaarlijke situaties zoveel mogelijk te voorkomen, is het dan ook van cruciaal belang dat er zo snel mogelijk wordt ingegrepen. Op dit moment ontbreekt het aan wet- en regelgeving om een juiste en veilige opslag van lithium batterijen te reguleren. Burghgraef van Tiel & Partners begon in 2018 – in samenwerking met FSE Support – aan het opschrijven van hun visie voor een veilige en verantwoorde manier om lithium batterijen op te slaan. Het resultaat is een levendig document waarin eenduidige en consequente richtlijnen en veiligheidsmaatregelen zijn opgenomen.
Voorkomen van slachtoffers
Het document is geschreven vanuit het oogpunt van brandveiligheid, waarbij het voorkomen van slachtoffers en het beperken van het risico op schade voorop staan,” vertelt Koster. “De branden die lithium batterijen kunnen veroorzaken kunnen helaas niet voorkomen worden, maar de schade kan aanzienlijk beperkt worden.” Omdat techniek altijd in ontwikkeling is, zal het document, wanneer dat nodig is, van tijd tot tijd worden herzien, zodat de richtlijnen up-to-date blijven. Daar waar de wetgeving nog op zich laat wachten, zal het document met daarin de visie van Burghgraef van Tiel & Partners, helpen om het potentiële gevaar dat de lithium batterij met zich meebrengt, zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Daarbij kan het document als input dienen voor het ontwikkelen van de PGS-37 norm.
Peter Bosch zegt
Geachte,
Ik lees regelmatig over “lithium ion problemathiek” waarin gesproken wordt over enorme steekvlammen en explosies.
Toch kom ik weinig wetenschappelijke en empirische onderbouwing tegen over dit fenomeen.
Ik ben daarom benieuwd hoe en wanneer wij het document van Dhr. Koster te lezen kunnen krijgen. Als veiligheidsadviseur ontbeer ik goede richtlijnen om adequaat advies te kunnen geven aan ons bedrijf. Rest mij nuchter verstand. En dat blijkt lang niet altijd goed.