Het Verbond van Verzekeraars slaat alarm over de vele branden bij afvalverwerkers en recyclingbedrijven. “Op deze manier kunnen we niet verder. Het risicobewustzijn is nu onvoldoende. Dat moet echt omhoog”, stelt directeur Richard Weurding in het programma EenVandaag van zaterdag 14 januari.
EenVandaag deed onderzoek naar branden in de afvalbranche. De journalisten ontdekten dat in 2015 27 branden in afvalbedrijven hebben gewoed, een getal dat in 2016 uitkwam op 44. Het Verbond van Verzekeraars stelde de schade van afvalbranden vast op 175 miljoen euro in drie jaar tijd. Een aantal verzekeraars heeft reeds besloten om afvalbedrijven niet meer te verzekeren.
Afvalbranden: broei vaak de oorzaak
De voornaamste oorzaak voor branden bij afvalbedrijven is broei, een situatie waarin het afval de warmte die erin ophoopt niet kwijt kan. Een oplossing is om de afvalstromen nog meer gescheiden te houden. Volgens Weurding moet de branche meer investeren in professionaliteit en preventie. Ook pleit hij voor een herevaluatie van de wettelijke regels voor deze branche. “De veiligheid is in het geding”, stelt Weurding. “Niet alleen van het bedrijf, maar ook van werknemers, omwonenden en het milieu.”
Illustratief voor de problematiek is de recente brand bij een banden-recyclingbedrijf in Someren, waar de gemeente Someren nu een oplossing voor heeft gevonden. Buurtbewoners zeggen de gemeente jarenlang te hebben gewaarschuwd. Uit inspectierapporten blijkt dat het bedrijf de brandveiligheidsvoorschriften geregeld niet naleefde. Enkele weken voor de brand werd nog geconstateerd dat er te veel banden lagen.




